Translate

Rabu, 9 November 2016

PANDUAN DAN TIPS DI DALAM HUTAN

Ramai di antara kita suka aktiviti di dalam hutan seperti berkhemah dan Jungle tracking.sebelum kita masuk ke dalam hutan seeloknya kita selidik bentuk muka bumi dan keadaan di dalam sana.sekurang-kurangnya kita telah mendapat sedikit gambaran keadaan di dalam hutan tersebut.Di sini saya kongsikan sedikit tips dan panduan.

1.ORANG BERPENGALAMAN(GUIDE).
Jika kita sudah merancang untuk ke hutan.dalam kumpulan kita seeloknya ada seorang atau lebih yang faham selok-belok hutan yang kita akan masuk.ini akan memudahkan kita bergerak dan untuk mengelakkan kita tersesat di dalam hutan.

2.MEMBAWA BARANG KEPERLUAN SECUKUPNYA.
Bekalan makanan amat penting untuk bekalan kita di dalam hutan.biar lebih jgn kurang.semasa tracking sedia kan coklat untuk tenaga tambahan.first aid pun perlu ada untuk hal-hal kecemasan.jangan membawa daging ke dalam hutan di khuatiri akan menarik perhatian haiwan liar.khemah dan hammoc mengikut keselesaan.jika menggunakan khemah yang murah sebaik nya sedia kan kanvas untuk membuat bumbung tambahan sebab jika hujan tidak lah air boleh meresap ke dalam khemah.

Contoh khemah yang di tutup kanvas

Hammoc berjemaah

Hammoc individu

3.BERKHEMAH.
Banyak perkara yang perlu diambil kira sebelum kita mendirikan khemah untuk bermalam. Jika berkhemah di kawasan aliran sungai / air terjun, jangan dirikan khemah terlalu hampir di kawasan tersebut. Lebih molek jauh sedikit dari kawasan tersebut dan kawasan perkhemahan agak tinggi kerana apabila hujan, kawasan yang rendah akan ditenggelami air.cuba kenal pasti kawasan tersebut ada kah pernah terjadi kepala air dengan melihat kesan-kesan kayu di hanyut kan air deras. Jika ada batu besar berhampiran aliran air, tandakan batu tersebut sebagai penunjuk paras air.
Elakkan berkhemah berhampiran rumpun buluh kerana di khuatiri ada haiwan berbisa seperti ular.
Periksa dahulu pokok yang ingin dijadikan kawasan teduhan sebelum dijadikan tempat tidur.Perhatikan dahan pokok.jangan dirikan khemah di bawah dahan yang reput di takuti akan jatuh ke atas khemah.


4.SISA MAKANAN.
Sisa makanan seeloknya di tanam atau di bakar.Ini untuk mengelakkan haiwan liar datang singgah ke kawasan perkhemahan.

5.UNGGUN API DAN MERCUN BOLA
Unggun api amat lah penting selain untuk memasak ia jugak dapat menghindarkan haiwan liar dari mendekati kawasan perkhemahan.
Mercun bola di guna kan juga untuk menghindari haiwan liar dari datang ke kawasan perkhemahan.biasa di bakar semasa hendak tidur.



6.KIT IKHTIAR HIDUP.
Biasanya saya akan menyedia satu beg kecil dan didalamnya saya simpan kompas,pisau,sedikit ubat-ubatan,pembalut luka,kain anduh,lampu suluh,bateri,wisel,garam,mancis atau pemetik api dan sedikit mercun bola.garam digunakan sebagai penganti ubat antiseptik dan penambah tenaga.dengan cara menjilat sedikit garam atau di letakkan sedikit di tempat luka.
Saya akan membawa kemana saja saya pergi ketika memancing.bukan apa takut kita tersesat.. sekurang-kurangnya ada sedikit bantuan sebelum bantuan dari luar sampai.

7.JANGAN BERJALAN BERSENDIRIAN.
Kalau kita pergi jauh dari base camp pasti kan rakan-rakan yang berada di base camp tahu arah kita pergi dan lebih baik bergerak secara berkumpulan jangan seorang diri.jika berlaku kecemasan kedudukan kita mudah di kesan.jika boleh segera pulang ke base camp sebelum hari gelap.


8.JAGA ADAB DAN TUTUR KATA.
Jaga kelakuan,jangan terlalu gembira sebab ia boleh melekakan kita.sentiasa peka dengan alam sekeliling.jangan cakap besar.sampah di kumpulkan.bakar atau tanam dan sentiasa minta pendapat orang yang lebih berpengalaman.