Translate

Jumaat, 12 Ogos 2016

PENJELAJAHAN KE HUTAN SIMPAN ENDAU,ROMPIN

Kami memulakan perjalanan ke kinchin seawal 8 pagi.. keringat membasahi walaupun hari masih sejuk lagi..lagi 3 jam sampai la ni..getus hati..
Sampai ke hentian pertama..hati terasa lega..terasa macam baru lepas dari sengsara dan azab bila memandang ke anak sungai..tanpa menunggu masa yang lama..saya terus terjun ke dalam air..untuk menyejukkan badan yang terasa hangat dan melegakan otot-otot yg sudah mula rasa macam nak kejang.fuhh!! Lega rasa nya..sambil berehat saya meneguk air yang di bawa..sambil bergelak ketawa bersama rakan-rakan yang lain..setelah rehat setengah jam..kami memulakan perjalanan kembali..melalui denai-denai haiwan..kami lebih berhati-hati.takut juga terserempak dengan pak belang.orang tua cakap kalau jumpa pak belang jangan bagi dia terancam.. berhenti dan berundur perlahan lahan..jangan membelakangkan dia.. sebab harimau akan terkam leher kita untuk di patah kan.
Kami berjalan naik bukit..turun bukit..lalu lembah dan anak sungai..
Hati ni dah tak sabar nak memancing terasa berjalan tiada penghujung..badan sudah kembali rasa sakit-sakit.
Rasa nya menyesal beli beg murah..rm70 je beg tapi memang tak sesuai sebab tak support pinggang langsung..
Dalam merungut di dalam hati..tetiba guide yang membawa kami menjerit memecah kesunyia..."KITA SUDAH SAMPAI!!"
Wow..tetiba semacam ada tenaga tambahan..terus saya bergerak laju kedepan..bila terpandang sungai..hati merasa lega.. Alhamdulillah..sampai jugak akhirnya di sini.
Sungai disini terkenal dengan kelah biru nya..pernah ada orang meminta membawa keluar kelah biru hidup-hidup dengan nilai upah rm3000.
Selain dari spesis kelah..terdapat kelisa,sebarau,kaloi dan banyak lagi jenis ikan air tawar.
Tapi di kabar nya ada geng jaring masuk mengunakan fiber dari luar.yang mengali keluar hasil dari hutan ini.tak tau lah pada kebenaran cerita tersebut.harap pihak berkuasa pantau perkara ini.
Kami datang dari jauh berjalan kaki selama 8 jam.. mengharap ada dapat merasa pukulan ikan target..tetiba dapat tau geng jaring dah menjarah kawasan ini..jadi lemah lutut di buat nya..harap jangan ada lah.semoga hutan simpan Endau ini akan sentiasa di lindungi..Aamin

2 ulasan:

D KLon MastEr berkata...

Alamak..gambar dinoda pon ada..pergh..

Shaharol berkata...

Kenangan terindah tu.. hahaha